torsdag 20. november 2008










Refleksjonslogg

Forfatter: Julia Donaldson, oversetter: Arne Ruste
Tittel: ”Gruffalo”
Forlag: Omnipax
Bildebok: 3 – 5 år, 1 – 9 år
År: 2002
Illustrert av: Axel Scheffler

Modul 3. Digitalt verktøy; PowerPoint, tekstbehandlingsprogrammet Word, læringsplattformen it’s learning og audacity for lese-/skrive- opplæringen 3. trinn.

Forelesningen 23. oktober 2008 på Modul 3 med Lise Hellerud og Dag Bern gav meg inspirasjon til å prøve ut ulike digitale verktøy med min 3. klasse. Valget falt på Julia Donaldsons bok ”Gruffalo”, og de ulike digitale verktøy som er nevnt i overskriften. Disse verktøyene følte jeg at jeg hadde behov og mot til å prøve ut, og noe kompetanse.

Kåre Kverndokken har ved flere anledninger snakket om ”å være lenge i teksten”. (Kåre Kverndokken, modul 2, 22. oktober 2008) Denne strategien gir meg mening og jeg har valgt å bruke ”Gruffalo” som en tekst der klassen får ulike oppgaver, og der vi angriper teksten på ulikt vis både muntlig og skriftlig. Kåre Kverndokken peker på at dette er en strategi som gir rom for bl.a. refleksjon, gir trygghet for svake lesere og gir mulighet for kreativ lesing.

Ved førstegangs lesing av boka samlet jeg klassen foran lerret og viste boka som PowerPoint- fremvisning samtidig som jeg leste høyt fra boka. Det var første gang jeg prøvde dette, og dette var vellykket. Alle fikk god tilgang til illustrasjonene uten at jeg trengte å bruke mye tid på det. Lise Hellerud og Dag Bern snakket nettopp om dette å gi elevene fellesopplevelser og gode leseopplevelser i sin forelesning på Modul 3. (Lise Hellerud og Dag Bern, 23. okt. 2008) Høiland og Wølner sier i sin bok Fra digital ferdighet til kompetanse: ”Bruken av PowerPoint eller andre presentasjonsverktøy garanterer på ingen måte kvalitet, men brukt med omtanke er det er spennende verktøy med mange muligheter og effekter som skaper oppmerksomhet.” (Høiland og Wølner 2007:69) Denne formen å presentere ei bok på kommer jeg til å prøve igjen. Denne fellesopplevelsen gav også rom for samtale, og vi drøftet boka fra ulike vinkler og fikk gode samtaler rundt ulike tema.

De påfølgende dagene samlet vi oss rundt lerretet, tok fram teksten igjen, og leste teksten med forskjellige ”bestillinger”. Bestillingene var å lese med betoning, vektlegge rimordene, sette stemmer til de ulike karakterene (modulasjon). (Lise Hellerud og Dag Bern, 23. okt. 2008) Vi brukte også ulike teknikker som ekkolesning og korlesning. (Kåre Kverndokken 17. sept. 2008)

I desember skal vi ha en forestilling med foreldrene som tilhørere, da har jeg tenkt at elevene skal framføre teksten fra ”Gruffalo” som et lesespill. Jeg kopierte boka, og delte ut avsnitt som hver enkelt skal framføre på forestillingen. ”Motivasjon og engasjement er avgjørende for både evnen og viljen til å lese. …. Ett av målene med all leseopplæring er å få elevene motivert for og engasjert i lesing, slik at de går inn i tekstene med forventning og interesse, og slik at de faktisk velger å lese selv om de ikke må.” (Roe 2008: 38-39) Motivasjonen til mine elever er i denne sammenhengen å kunne framføre sin tekst for foreldrene. De har hatt dette avsnittet i leselekse, og vi har hatt muntlig framføring av hele boka flere ganger på skolen.

Jeg hadde aldri brukt programmet ”audacity” med elever, og ønsket å prøve dette. Jeg fikk mot etter å ha lest boka Fra digital ferdighet til kompetanse der Høiland og Wølner sier: ”….den enkle filosofi om økte digitale ferdigheter skapes gjennom meningsfylt arbeid,….” (Høiland og Wølner 2007:112) I en delingstime med halv gruppe (11 elever) samlet jeg igjen elevene foran lerretet, der jeg hadde koblet datamaskinen til projektoren slik at elevene kunne følge med i hvordan jeg brukte programmet. Dette med tanke på videre bruk, slik at de kunne lære seg å administrere opptak og lagring selv. Jeg leste en kort tekst fra ”Gruffalo” og lagret opptaket med mitt navn. Deretter kom en og en elev opp til ”lydstudioet” og leste sin tekst. De var på forhånd kjent med at vi skulle gjøre lydopptak, så de var godt forberedt, men veldig spente. De skjønte at de måtte være stille for ikke å ødelegge opptaket, så de satt musestille. Etter at 4-5 elever hadde lest og lagret sitt opptak, husket de prosedyren for dette. Per Arne Wølner peker på hvordan man kan skape variasjon i læringsprosessen ved å bruke digitale hjelpemidler. (Per Arne Wølner, 18. sept. 2008) Mine elever synes denne variasjonen var morsom, og alle, spesielt de svake elevene hadde øvd mye på forhånd. De får mulighet for å reflektere over egen lesing, og de får erfaring med å lytte til egen stemme. Vi skal gjøre nye opptak, for å sammenligne og på den måten motivere for å øve mer, for å bli enda bedre lesere. Forhåpentligvis kan dette bli et godt arbeidsredskap for elever, foresatte og skole slik det står beskrevet i bok Fra digital ferdighet til kompetanse. (Høiland og Wølner 2007:122-123)

Skolene i Nedre Eiker kommune bruker læringsplattformen ”it’s learning”. Klassen har noe erfaring med læringsplattformen, men de trenger mye trening i å bruke de ulike mulighetene dette programmet gir. Jeg valgte i denne sammenhengen å gi elevene oppgaver med å sende meg to meldinger. Begge meldingene skulle inneholde lister. Den ene skulle være liste over hvilke dyr som er med i boka. Den andre listen skulle innholde rimordene i den teksten de skulle lese. Vi hadde øvd mye på listeskriving på forhånd, så dette var en kjent aktivitet. (Kåre Kverndokken 17. sept. 2008) Utfordringen knyttet til ”it’s learning” var for elevene å huske brukernavn og passord, finne meldingsfanen, lage ny melding, sette inn min adresse i adressefeltet, skrive teksten inn i tekstboksen, og til slutt finne ”send”-feltet. 18 av mine 21 elever har tilgang til internett hjemme, men allikevel er det vanskelig for enkelte å utføre dette oppdraget. Jeg har brukt noen arbeidstimer der jeg har hatt assistent til å hjelpe noen av elevene til å gjøre disse oppgavene. For meg er det viktig å få inn rutiner i forbindelse med læringsplattformen, fordi jeg har erfaring fra klasser jeg har hatt tidligere at dette er et nyttig verktøy i bl.a. ulike skriveprosesser.

Mange av elevene har liten erfaring med bruk av tastatur. Oppgavene de fikk gav dem utfordringer i å finne bokstavene på tastaturet, store bokstaver ved egennavn, og endre på teksten der de hadde gjort feil. Noen har mye erfaring, så disse eleven utfoldet seg også med de ulike funksjonene som tekstbehandlingsprogrammet Word gir, slik som ulike skriftstørrelser, fete typer i overskriften og noen la også ved bilder som de hadde funnet på nettet. Denne måten å jobbe på gir en naturlig og god tilpasset undervisning. De erfarne kan boltre seg, mens de uerfarne får sine utfordringer som kan være å finne fram på tastaturet, men alle lager et produkt og får vist seg fram.

Litteratur:
Bern, Dag og Hellerud, Lise (23. okt. 2008): forelesning, upublisert
Kverndokken, Kåre (17.sept., 22.okt. 2008): forelesning, upublisert
Wølner, Per Arne (18. sept. 2008): forelesning, upublisert
Høiland og Wølner(2007): Fra digital ferdighet til kompetanse Gyldendal Norsk Forlag AS
Roe, Astrid (2008): Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen Universitetsforlaget AS

4 kommentarer:

Tor Arne sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tor Arne sa...

Vi som leser deres tekster, din og de andre studentenes tekster, er heldige personer. Gjennom andres tekst får vi både teori og eksempler på gjennomføring i arbeidet med lese og skriveopplæring, med bruk av digitale verkøty. Dessuten viser du også at det ikke er nødvendig å bruke store og dyre progammer for å arbeide godt i læringsarbeidet. Du viser gjennom din bruk av digitale verktøy at det er mye som kan gjøres med to programmer, som er veldig avanserte hvis vi går i dybden av dem, men det er jo ikke nødvednig. Det viser du med din måte å bruke Audacity og PowerPoint på.

I loggen tar du også et godt utgangspunkt gjennom bruk av sitater og teori, som da blir ditt grunnlag for hvordan du kommuniserer dine eksempler ut til oss andre. Når du så setter i gang med elevene og kommer med kommentarer som ” Det var første gang jeg prøvde dette, og dette var vellykket.” Da håper jeg alle lærere tar en tur innom din tekst og leser, eller alle de som tror at det er så komplisert å bruke digitale verktøy til noe fornuftig i for eksempel lese og skrivopplæring. Det som også er bra er at du hele tiden bruke støtte i litteratu, sitater og andres erfaringer. At du også bruker det Kverndokken sier om klare bestilliger, og bringer det over i en digital verden, gjør at vi som lærere plutselig får mer variasjon i vår undervisning. Dermed blir det sannsynligvis mer motiverende å være elev. Du nevner også at litt svake lesere arbeidet godt opp mot innlesing med Audacity.

Dette synes jeg var meget interessant lesning, og jeg håper du forstetter, som du selv sier at du vil. Det er antagelig over tid vi vil kunne se resultater, og spesielt dette med at elevene på en enkel måte kan reflektere over egen tekst er spennende.

Det enste som da står igjen for at dette blir en godkjent oppave er at du kaller meg Tor Arne Wølner istedenfor Per Arne Wølner :-)

ruuf sa...

Takk for konstruktiv tilbakemelding! Dette gir meg inspirasjon til å skrive logg 2...

Beklager, Tor Arne, at jeg at jeg surrer med navn. Skal ikke forekomme igjen :)

Godt nyttår!

Turid Høydahl sa...

Hei Hanne
Det var både spennende og inspirerende å lese oppgaven din.
Turid